Jag mår faktiskt inte så jättebra..

Tisdag den 14 Juli och jag har vart arbetslös snart i 3månader den 17 Juli. Känns helt overkligt, tiden har gått väldigt fort dock. Hur mår jag egentligen? Om jag ska vara helt ärlig. Så mår jag inte 100% bra. Jag gör faktiskt inte det. Det finns saker som ärrar min hjärna så grovt. Jag kan gråta mig till sömn, och jag grät så fruktansvärt mycket i en vecka i sträck i juni så jag fick inflamation i ögat som sen ledde till en benign tumör i underlocket. YES. Inte svin nice om jag ska vara ärlig. Den skaver och stör mig en aning. 
Det här med att jag inte mår så bra. Det handlar om att jag fortfarande känner mig bortvald. Jag funderar ständigt om vad jag ska göra och hur jag ska ta mig ur den här hemska känslan jag har. Jag bokstavligen ogillar mig själv så grovt igen. Jag vill absolut inte känna såhär men hur ska jag ta mig från allt det här? Jag har klarat det förut men det är otroligt svårt vissa gånger och det tar tid. Och absolut, det får ta den tid det tar för när man står där fri utan alla hemska tankar så är det värt varenda dag man kämpat. Om någon kunde förstå hur mycket jag kämpar för att ens le. För så som jag känner varje dag i min kropp och själ, det är så mörkt och läskigt. 

Shit... Att det fortfarande ska vara så jobbigt att tänka på det här.. Jag kan inte hålla mina tårar inne, ögonen bara fylls upp och exploderar. Tårkanalen blir alldeles för full och det rinner över. 
Men kan vi bara diskutera en sak! Som jag faktiskt är riktigt trött på att höra, det här med ADHD. Hade jag haft det så fine, det är inget konstigt det är normalt. MEN! Kan vi prata om symtomen som kan uppkomma vid Sexuellt övergrepp mot barn? 
Ärligt, jag blir så fruktansvärt ledsen. Mörkmarkerat, Det är min själ. Allt vad jag känt och fortfarande känner. Jag blir arg. 
 
FAKTA - netdoktor.se
Ospecifika symtom
- Skuldkänslor/upplevelse av att vara ansvarig för det som hänt (drabbar främst äldre barn).
- Känsla av makt-/hjälplöshet.
- Upplevekse av förlust (vid till exempel fosterhemsplacering eller om modern hjälper förövaren).
- isolering, ensamhetskänslor.
- Bristande tillit till andra, alternativt okritiskt fastklamrande vid andra.
 
Psykiska symtom
- Depression: 
Ilska
Oro inför framtiden
Dålig självkänsla, särskilt i förhållande till den egna kroppen och i förhållande till jämnåriga
Kroppsliga besvär som sömnproblem, dålig aptit, trötthet, oro för sin hälsa

Beteendeförändringar:
- Aggressivt beteende (vanligt hos pojkar).
- Självmordstankar och självmordshandlingar (vanligast hos flickor).
- Självskadebeteende.
- Allmänna beteendeproblem som rastlöshet, olydnad, mobbning av andra, irritabilitet och sexualiserat beteende.
- Prostitution, missbruk.
- Problem att som vuxen få ett normalt sexualliv.
 
Prognos:
- Under barndomstiden: en femtefel till två tredjedelar av de barn som utsätts för sexuella övergrepp får tydliga psykiska problem.
- Som vuxna: Sexuella övergrepp under barndomen ger en två till fyra gånger förhöjd risk för psykiska problem och anpassningssvårigheter i vuxen ålder. 
 
 
Vardagen | | Kommentera |
Upp